20
Temmuz 2019
Cumartesi
Futbol

Dünyanın en değerli futbol kulübü Real Madrid

16 Mayıs 2019 Perşembe 11:04 - Son Güncelleme 16 Mayıs 2019 Perşembe 13:30

Marka değerlendirme kuruluşu Brand Finance'in yaptığı araştırmaya göre, 1,8 milyar dolarlık marka değeri ile Real Madrid dünyanın en değerli futbol kulübü oldu.

Dünyanın önde gelen marka değerlendirme şirketlerinden Brand Finance'ın, ''Dünya Futbolunun En Değerli İlk 50 Kulüp Markası'' çalışmasına göre, söz konusu listeye girebilen 50 futbol kulübünün toplam marka değeri 22 milyar 781 milyon doları buldu, ilk 10'da yer alan kulüplerin marka değeri 13 milyar 229 milyon dolara ulaştı.

Geçen yılki listede ikinci sırada yer alan Real Madrid, 1 milyar 573 milyon dolarlık marka değerini yüzde 17,4 artırarak 1 milyar 846 milyon dolara yükseltti ve "dünyanın en değerli futbol kulübü" unvanını kazandı.

İki yıldır ilk sırada yer alan Manchester United ise yüzde 12,9 değer kaybetti ve 1 milyar 651 milyon dolarlık marka değeriyle ikinciliğe geriledi. Barcelona da 1 milyar 563 milyon dolar ile üçüncü sıradaki yerini bu sene de kimseye bırakmadı.

İngilizler ilk 10'a damga vurdu

En değerli 10 kulübün 6'sını İngiliz takımları oluşturdu. İlk 10'da iki İspanyol, birer Fransız ve Alman takımı yer aldı.

Listede dördüncü sırayı marka değerini 1 milyar 473 milyon dolara çıkaran Bayern Munich alırken, Manchester City de 1 milyar 407 milyon dolarlık markasıyla 5'inci sırayı korudu.

Öte yandan Liverpool bu sene yüzde 11'lik değer artışı, 1 milyar 336 milyon dolar marka değeri ile 6'ncı sırada kendini gösterirken, Chelsea 1 milyar 85 milyon dolara düşen marka değeriyle 7'nci sırada kaldı.

Bu kulüpleri 8'inci sırada 1 milyar 25 milyon dolarlık marka değeri ile Paris Saint-Germain, 9'uncu sırada 993 milyon dolarla Arsenal, 10'uncu sırada da 850 milyon dolar ile Tottenham Hotspur izledi.

En büyük değer artışı Sevilla'da

Listedeki 50 futbol kulübü arasında marka değerini en çok artıran kulüp, yüzde 37,9'luk yükselişle Sevilla olurken, kulübün marka değeri 175 milyon dolara yükseldi.

Bu sene listeye 28'inci sıradan Wolverhampton Wanderers, 36'ncı sıradan Olympique De Marseille, 40'ıncı sıradan SL Benfica, 48'inci sıradan Valencia, 50'inci sıradan Köln yeni girdi.

Kulüpler sosyal medya ile büyüyor

Listeye Çin ve ABD gibi ülkelerin de katılması ile gittikçe büyüyen futbol endüstrisi elde edilen finansal başarılar ile öne çıkarken, Premier League maçlarının yayın hasılatı 3,2 milyar avroya, La Liga maçlarının yayın hasılatı da 1,5 milyar avroya erişti.

Bunun yanı sıra kulüpler farklı coğrafyalarda da sadık taraftarlar yaratarak ticari ürün hasılatlarını arttırırken Real Madrid'in toplam 750 milyon avro hasılatının 376 milyon avrosu ticari ürünlerden elde edildi.

Kulüpler sosyal medya kanallarını da etkin biçimde kullanıyor. Örneğin Real Madrid'in ve Barcelona'nın 200 milyon, Manchester United'in 120 milyon, Bayern Munich'in 80 milyon sosyal medya takipçisi bulunuyor.

"Türk kulüpler sponsorluk konusunda analitik çalışmalı"

Brand Finance'in 2016'da yaptığı araştırmada, Türk futbolunun en değerli markası 116 milyon dolar ile 39'uncu sıradan listeye giren Galatasaray olmuş, bunu 95 milyon dolar ile 45'inci sırada Fenerbahçe izlemişti.

Ancak 2017, 2018 ve 2019 araştırmalarında hiçbir Türk futbol kulübü 104 milyon dolarlık marka değeri ile kapanan listede kendine yer bulamadı.

Verilerine erişilebilen 4 futbol kulübüne bakıldığında, Beşiktaş'ın 103 milyon dolar marka değerine sahip olduğu görülürken, bu kulübü 86 milyon dolarlık marka değeri ile Fenerbahçe, 59 milyon dolarlık marka değeri ile Galatasaray, 24 milyon dolarlık marka değeri ile de Trabzonspor izledi.

Türk futbolu yeterince değer yaratamıyor

Brand Finance Türkiye Direktörü Muhterem İlgüner, büyük alt ve üst yapı yatırımlarına rağmen Türk futbolunun yeterince değer yaratamadığını, yapılan yatırımların geri dönüşünün ülke refah ve itibarına katkısının çok sınırlı olduğunu belirtti.

Futbol kulüplerinin de başarılı markalar gibi yönetilmesi halinde değer yaratabileceklerini vurgulayan İlgüner, bunun için başta Futbol Federasyonu olmak üzere kulüplerin değere yön veren unsurları belirleyip ona göre stratejiler geliştirmesi gerektiğini vurguladı.

 Araştırmaya göre, dünyanın en değerli 50 kulübü ve 2018-2019 marka değerleri (milyon dolar) şöyle:

Sıra

Marka adı

 2019 Marka Değeri 

2018 Marka Değeri

Değişim

1

Real Madrid CF

1.846

1.573

17%

2

Manchester United FC

1.651

1.895

-13%

3

FC Barcelona

1.563

1.511

3%

4

FC Bayern Munich

1.473

1.406

5%

5

Manchester City FC

1.407

1.331

6%

6

Liverpool FC

1.336

1.204

11%

7

Chelsea FC

1.085

1.195

-9%

8

Paris Saint-Germain

1.025

913

12%

9

Arsenal FC

993

1.083

-8%

10

Tottenham Hotspur FC

850

764

11%

11

Juventus FC

680

605

12%

12

Borussia Dortmund

598

587

2%

13

FC Internazionale Milano

525

475

10%

14

Club Atlético de Madrid

524

436

20%

15

AC Milan

373

315

18%

16

FC Schalke 04

359

384

-6%

17

Everton FC

298

325

-8%

18

AS Roma

291

264

10%

19

Newcastle United FC

286

271

6%

20

West Ham United FC

285

324

-12%

21

RasenBallsport Leipzig

271

347

-22%

22

Leicester City

260

295

-12%

23

Bayer 04 Leverkusen

251

273

-8%

24

Borussia Mönchengladbach

244

262

-7%

25

VfL Wolfsburg

242

266

-9%

26

SSC Napoli

231

183

26%

27

Crystal Palace

217

260

-17%

28

Wolverhampton Wanderers FC

209

 

 

29

Olympique Lyonnais

202

177

14%

30

AFC Ajax

190

196

-3%

31

Watford

183

173

6%

32

Burnley

182

232

-22%

33

Eintracht Frankfurt

181

172

5%

34

Bournemouth FC

179

216

-17%

35

Sevilla FC

175

127

38%

36

Olympique De Marseille

167

 

 

37

Celtic FC

164

137

19%

38

1899 Hoffenheim

163

166

-2%

39

Southampton FC

162

132

22%

40

SL Benfica

159

 

 

41

Brighton & Hove Albion FC

155

149

4%

42

SS Lazio SpA

144

155

-7%

43

SV Werder Bremen

142

156

-9%

44

Hertha BSC Berlin

138

165

-17%

45

Athletic de Bilbao

131

143

-9%

46

FC Zenit St Petersburg

131

125

4%

47

Villarreal CF

127

143

-11%

48

Valencia CF

119

 

 

49

FSV Mainz 05

113

123

-7%

50

1.FC Köln

104

 

 

Kaynak:AA